דיני אכילה ושתייה לפני תפילת שחרית | דיני אכילה לפני צום תענית
מה מותר או אסור לאכול קדם תפילת שחרית? מה דיני אכילה ושתייה בלילה לפני צום תענית? אספנו את כל התשובות והדינים הרלוונטיים בנושא
האם אתם יודעים מה הם בדיוק ההגבלות והדינים בכל הקשור לאכילה או שתייה לפני זמני תפילה? האם יש הבדל בין שתייה חמה לכוס מים? והאם הוספת סוכר מותרת? אספנו בשבילכם את כל ההגבלות והמותרות בנושא.
קדם תפילת שחרית:
על פי הגמרא שנאמר "וְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא מִשּׁוּם רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב: מַאי דִּכְתִיב, ״לֹא תֹאכְלוּ עַל הַדָּם״, משמע לא תאכלו לפני שתתפללו על דמכם. לפי הכתוב מי שאוכל ורק לאחר מכן מתפלל: ״וְאֹתִי הִשְׁלַכְתָּ אַחֲרֵי גַוֶּךָ״. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "לְאַחַר שֶׁנִּתְגָּאָה זֶה קִבֵּל עָלָיו מַלְכוּת שָׁמַיִם". לכן איסור זה נקבע על ידי חז"ל ואיסור זה נחשב מדרבנן.
איסור זה מתייחס לאכילה החל מעלות השחר ועד לסיום תפילת השחרית, שכן אדם אשר אכל או שתה בלילה עדיין לא יאכל מרגע עלות השחר ועד סיום התפילה.
שתייה לפני התפילה:
לאומת האיסור המוזכר המתייחס לאכילה, שתיית מים מותרת גם מרגע עלית השחר ועד לפני תפילת השחרית לכל אדם. לאומת שתיית מים שבצורה חד משמעית לא נחשב כגאווה שתייה חמה כגון קפה או תה מאושרת רק ללא הוספת סוכר שכן היא מאושרת על מנת לעזור לאדם להתרכז גם בחלקים בתפילה שדורשים יותר תשומת לב וריכוז, אך הוספת סוכר לשתייה נחשבת כגאווה ולכן אסורה כמו כן גם שתייה מתוקה ומיצים לפני תפילת השחרית.
כמו הוספת הסוכר גם הוספת חלב תחשב לגאווה שכן אינה צורך במשקה על מנת לתפקד כראוי אלא להנאה ולא יותר מכך ולכן גם זה אסור קדם התפילה.
אכילה או שתייה בלילה לפני צום:
מי שבחר לקום בלילה לפני תחילת צום תענית כמו שנאמר לפני עלות השחר על מנת להתחזק ולהכין את גופו לצום הקרב, יוכל להסתמך על דברים אלו שמותירים אכילה ושתייה עד עלות השחר כבסיס יציב. למרות זאת עדיף לאכול ולשתות לפני השינה ולא לקום במהלך הלילה כדי לעשות זאת, אך מי שרוצה יכול בהתבסס על הכתוב למעלה.
יש לציין כי מה שמותר טרם תפילת שחרית בחול מותר גם בשבת ובחגים. בנוסף חשוב להדגיש כי כל האיסורים אינם תקפים למי שבריאותו אינה תקינה שכן אכילה או שתייה שלצרוך רפואה אינם גאווה. כמו כן ישנם מקרים בהם מצבו הבריאותי והרפואי של אדם אינו מאפשר לו לקיים את הצום מחשש לבריאותו או חלילה חשש לחייו ולכן שמצבים כאלו האיסורים כולם אינם תקפים.