צפה בהכל

מנסים להבין מה קורה בוועדות הכנסת? 

הפרלמנט הישראלי, "הכנסת", הוא מוסד ססגוני, קולני ובעל השפעה רבה מאוד על כל אורחות חיינו באינספור דרכים. למרות זאת, ולמרות שאת נציגינו הפוליטיים אנחנו בוחרים לבית המחוקקים, נדמה שדווקא הפרוצדורות השונות שייחודיות לו אינו זוכות לכיסוי תקשורתי נרחב. 

מצחיק שדווקא על הנציגים בהם בחרנו אנחנו עוקבים הכי פחות, דווקא האנשים שפועלים יום יום בשמנו, מנסחים סעיפי חוק, מצביעים ומתווכחים עבורנו – מקבלילם הרבה פחות תשומת-לב מאשר חברי הממשלה לדוגמא. כדי להתמודד עם בעיה זו נוסד ערוץ טלוויזיוני ייעודי בשם "ערוץ הכנסת", המוקדש רובו ככולו לסיקור וכיסוי פעולתו של בית המחוקקים בישראל על תהליכיו השונים. לערוץ ישנו גם אתר כנסת נגיש וחינמי המאפשר לכל החפץ לצפות לייב או בשידורים אוחרים (VOD) בפעולת וועדות הכנסת או ההצבעות והנאומים במליאה. 

בית המחוקקים אינו פועל רק במליאת 120 חברי הכנסת, המליאה מתכנסת בשעות ובימים יעודיים, ומיועדת בעיקר עבור תהליכי חקיקה ודיון פומביים המשותפים לכלל חברי הכנסת. יחד עם זאת, ברור שלא ניתן לנהל דיון יעיל ואפקטיבי על כל סעיף חוק מעל בימת מליאת הכנסת, וגם כאשר מוגשת הצעת חוק מטעמו של חבר כנסת מסוים או מטעם הממשלה – ישנו צורך בתהליכי עיבוד, דיון ועיצוב של סעיפי החוק השונים לפי שיקול נציגי העם המחוקקים. 

לשם כך נוצרו ועדות הכנסת: כלל חברי הכנסת מחולקים (לאחר הקמת הקואליציה והשבעת הממשלה) לקבוצות קטנות יותר של בין עשר לעשרים חברי כנסת (כתלות בחשיבות הנושא) מהם נציגי הקואליציה והאופוזיציה גם יחד. לכל ועדה מוקצה נושא ספציפי ומתוקף תפקידה לעבד הצעות חקיקה לפני שיהפכו מהצעת החוק – לחוק בעל תוקף במדינה. תפקיד נוסף של ועדות הכנסת הוא ביקורת ופיקוח על פעולות הממשלה ותהליכי תקצוב. במסגרת תפקידם זה ועדות הכנסת בוחנות את החלטות הממשלה והחלטות שרים בתחומי משרדם, מנהלות דיון ציבורי חשוב בהשתתפות מומחים ונציגי ציבור. 

בכנסת ישנן מגוון ועדות העוסקות בנושאים שונים, כך לדוגמא הוועדה המפורסמת ביותר כיום ככל הנראה היא וועדת החוקה חוק ומשפט המנוהלת על ידי חבר הכנסת איתמר רוטמן, שמתפקידה לדון בחקיקה של חוקי היסוד ("פרקים" בחוקה הישראלית הנכתבת באופן הדרגתי), בסדרי בתי המשפט ומבנה השלטון הישראלי. מאחר שהכנסת, כפרלמנט, היא הגורם הריבוני החשוב ביותר בשיטה הדמוקרטית ברור מדוע ועדה זו היא מהוועדות החשובות ביותר והמסוקרות ביותר בערוץ הכנסת. 

בנוסף על ועדת החוקה חוק ומשפט, ניתן להצביע גם על וועדת חוץ וביטחון (כיום בראשות חבר הכנסת יולי אדלשטיין), הועדה האחראית על פיקוח על מדיניות הביטחון והחוץ של מדינת ישראל, תקצוב למשרדים הרלוונטיים ועוד. ועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני אחראית על כל ענייני התקצוב וניהול כלכלת המדינה וועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו שדנה במהלך השנה האחרונה לדוגמא בנושא שפות השילוט בבתי החולים, והצורך בסבסוד ציבורי עבור טיפולים נפשיים במקרים מסוימים ה"נופלים בין הכיסאות". 

מלבד שידורי ערוץ הכנסת באופן ישיר מהועדות השונות, הערוץ מציע מגוון תכניות אקטואליה מרתקות המנגישות את פעולת נציגינו שבכנסת, ביניהם "מבקרי המדינה" המוגשת על ידי גדי טאוב ואורי משגב, תכנית "שחור לבן" המוגשת על ידי שני אבי בלום ומשה גלסנר, אנשי תקשורת מן הציבור החרדי וכן תכנית "המוסף היומי" ו"המוסף השבועי" המציגות מגוון נושאים ואירועים יומיומיים החומקים לרוב מאור הזרקורים. כלל התכניות, בנוסף על שידורים חיים ואוחרים מוועדות הכנסת ומן המליאה זמינים כאמור לצפייה חינמית באתר הכנסת לכל המעוניין.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button